Im wcześniej dziecko z dysleksją zostanie zdiagnozowane, tym skuteczniejsze będą interwencje edukacyjne.
Jednak identyfikacja dysleksji u małych dzieci może być trudna zarówno dla rodziców, jak i nauczycieli, ponieważ objawy nie zawsze są oczywiste.
Jeśli martwisz się o swoje dziecko
Jeśli martwisz się postępami dziecka w czytaniu i pisaniu, najpierw porozmawiaj z nauczycielem. Możesz także chcieć spotkać się z innymi pracownikami szkoły.
Jeśli istnieje ciągły problem, zabierz swoje dziecko do lekarza rodzinnego. Może się zdarzyć, że Twoje dziecko ma problemy zdrowotne, które wpływają na jego zdolność czytania lub pisania.
Na przykład mogą mieć:
- problemy ze wzrokiem, takie jak krótkowzroczność lub zez
- problemy ze słuchem w wyniku schorzenia, takiego jak klej do ucha
- inne stany, takie jak zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD)
Jeśli Twoje dziecko nie ma żadnych oczywistych problemów zdrowotnych, które mogłyby wyjaśnić jego trudności w nauce, może to oznaczać, że nie reaguje zbyt dobrze na metodę nauczania i może być potrzebne inne podejście.
Przeczytaj o radzeniu sobie z dysleksją, aby uzyskać więcej informacji na temat interwencji edukacyjnych, które mogą pomóc.
Oceny dysleksji
Jeśli po dodatkowym nauczaniu i wsparciu nadal istnieją obawy co do postępów dziecka, dobrym pomysłem może być przeprowadzenie bardziej szczegółowej oceny.
Może to przeprowadzić psycholog edukacyjny lub odpowiednio wykwalifikowany specjalista ds. Dysleksji.
Będą w stanie wspierać Ciebie, Twoje dziecko i nauczycieli Twojego dziecka, pomagając w lepszym zrozumieniu trudności w nauce Twojego dziecka i sugerując interwencje, które mogą mu pomóc.
Prośba o ocenę
Istnieje wiele sposobów, aby poprosić o ocenę swojego dziecka, chociaż czasami może to być proces czasochłonny i frustrujący.
Pierwszym krokiem jest spotkanie się z nauczycielem twojego dziecka i koordynatorem specjalnych potrzeb edukacyjnych w ich szkole (SENCO) w celu omówienia twoich obaw i wszelkich interwencji, które zostały już wypróbowane.
Jeśli pomimo interwencji Twoje dziecko nadal ma trudności, możesz poprosić o skierowanie go na ocenę przez lokalnego samorządowego psychologa edukacyjnego lub innego specjalistę od dysleksji.
Independent Parental Special Education Advice (IPSEA) to niezależna organizacja charytatywna działająca na rzecz rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami.
IPSEA sama nie oferuje oceny, ale jej strona internetowa zawiera informacje o krokach, które możesz podjąć, aby inne organizacje oceniły potrzeby swojego dziecka.
Możesz też zwrócić się bezpośrednio do niezależnego psychologa edukacyjnego lub innego odpowiednio wykwalifikowanego specjalisty.
Katalog dyplomowanych psychologów można znaleźć na stronie Brytyjskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Możesz również skontaktować się z krajowym lub lokalnym stowarzyszeniem ds. Dysleksji, aby uzyskać pomoc w zorganizowaniu oceny.
Procedura oceny
Przed przeprowadzeniem oceny, Ty i szkoła Twojego dziecka możecie otrzymać kwestionariusz z pytaniami o Twoje dziecko i związane z nim kwestie, takie jak:
- ogólny stan ich zdrowia
- jak dobrze wykonują określone zadania
- co myślisz, musi się zmienić
Sama ocena może obejmować obserwację dziecka w jego środowisku uczenia się, rozmowę z kluczowymi dorosłymi zaangażowanymi w proces uczenia się oraz poproszenie dziecka o wzięcie udziału w serii testów.
Te testy mogą zbadać:
- umiejętności czytania i pisania
- rozwój języka i słownictwo
- logiczne rozumowanie
- pamięć
- szybkość, z jaką mogą przetwarzać informacje wizualne i dźwiękowe (dźwiękowe)
- umiejętności organizacyjne
- podejścia do nauki
Co dzieje się później
Po ocenie dziecka otrzymasz raport przedstawiający jego mocne i słabe strony wraz z zaleceniami, co można zrobić, aby poprawić obszary, z którymi ma trudności.
W zależności od nasilenia trudności w nauce Twojego dziecka, może być możliwe rozwiązanie tych trudności poprzez wsparcie specjalnych potrzeb edukacyjnych (SPE) , plan działania opracowany przez szkołę i rodziców.
Wsparcie dla SEN zastępuje indywidualny plan edukacji (IEP), ale niektóre szkoły mogą nadal korzystać z IEP.
W nielicznych przypadkach, gdy trudności dziecka nie ulegają poprawie i wydaje się, że nie ma postępów, możesz poprosić o pełniejszą ocenę, obejmującą wszystkie aspekty rozwoju Twojego dziecka.
Spowodowałoby to sporządzenie bardziej formalnego planu edukacyjnego dla Twojego dziecka, zwanego planem edukacji i opieki zdrowotnej (EHC).
To określa, jakie są potrzeby edukacyjne Twojego dziecka i jakie wsparcie jest wymagane, aby je zaspokoić w dokumencie, który jest weryfikowany formalnie co roku.
Odwiedź GOV.UK, aby uzyskać więcej informacji na temat dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami (WYŚLIJ) .