Oznaki i objawy dysleksji różnią się w zależności od osoby. Każda osoba z tą chorobą będzie miała unikalny wzór mocnych i słabych stron.
Poniżej przedstawiono niektóre z najczęstszych objawów dysleksji.
Przedszkolaki
W niektórych przypadkach możliwe jest wykrycie objawów dysleksji, zanim dziecko zacznie szkołę.
Objawy mogą obejmować:
- opóźniony rozwój mowy w porównaniu z innymi dziećmi w tym samym wieku (chociaż może to mieć wiele różnych przyczyn)
- problemy z mową, takie jak niemożność prawidłowego wymawiania długich słów i „pomieszanie” fraz (na przykład „hecilopter” zamiast „helikopter” lub „łza” zamiast „pluszowy miś”)
- problemy z wyrażaniem się za pomocą języka mówionego, takie jak niemożność zapamiętania właściwego słowa lub nieprawidłowe składanie zdań
- małe zrozumienie lub wdzięczność za rymowane słowa, takie jak „kot usiadł na macie” lub rymowanki
- trudności z nauką liter alfabetu lub niewielkie zainteresowanie nimi
Uczniowie
Objawy dysleksji zwykle stają się bardziej oczywiste, gdy dzieci zaczynają szkołę i zaczynają bardziej koncentrować się na nauce czytania i pisania.
Objawy dysleksji u dzieci w wieku od 5 do 12 lat obejmują:
- problemy z nauką nazw i dźwięków liter
- pisownia, która jest nieprzewidywalna i niespójna
- wstawianie liter i cyfr w odwrotny sposób (np. „6” zamiast „9” lub „b” zamiast „d”)
- mylenie kolejności liter w słowach
- czytanie wolno lub popełnianie błędów podczas czytania na głos
- zaburzenia widzenia podczas czytania (na przykład dziecko może opisywać litery i słowa jako poruszające się lub niewyraźne)
- dobrze odpowiadając na pytania ustnie, ale mając trudności z zapisaniem odpowiedzi
- trudności w wykonaniu sekwencji poleceń
- stara się nauczyć sekwencji, takich jak dni tygodnia lub alfabet
- mała prędkość pisania
- słabe pismo
- problemy z kopiowaniem języka pisanego i wykonanie pracy pisemnej trwa dłużej niż zwykle
- słaba świadomość fonologiczna i umiejętności ataku słownego
Świadomość fonologiczna
Świadomość fonologiczna to zdolność rozpoznawania, że słowa składają się z mniejszych jednostek dźwiękowych (fonemów) oraz że zmiana i manipulowanie fonemami może tworzyć nowe słowa i znaczenia.
Dziecko o słabej świadomości fonologicznej może nie być w stanie poprawnie odpowiedzieć na następujące pytania:
- Jak myślisz, jakie dźwięki składają się na słowo „gorący” i czy różnią się one od dźwięków, które składają się na słowo „kapelusz”?
- Jakie byś słowo miał, gdybyś zmienił dźwięk „p” w „pot” na dźwięk „h”?
- Ile słów możesz pomyśleć o tym rymie ze słowem „kot”?
Umiejętności ataku słownego
Małe dzieci z dysleksją mogą również mieć problemy z atakami słownymi.
Jest to zdolność nadawania sensu nieznanym słowom, wyszukując mniejsze słowa lub zbiory liter, których dziecko się wcześniej nauczyło.
Na przykład dziecko z dobrymi umiejętnościami ataku słownego może po raz pierwszy przeczytać słowo „opalanie się” i zrozumieć znaczenie tego słowa, dzieląc je na „słońce”, „kąpiel” i „opalanie”.
Nastolatki i dorośli
Oprócz wyżej wymienionych problemów, objawy dysleksji u starszych dzieci i dorosłych mogą obejmować:
- źle zorganizowana praca pisemna, której brakuje wyrazu (na przykład, mimo że mogą mieć dużą wiedzę na określony temat, mogą mieć problemy z wyrażeniem tej wiedzy na piśmie)
- trudności w planowaniu i pisaniu esejów, listów lub raportów
- trudności w powtarzaniu egzaminów
- starając się unikać czytania i pisania, kiedy tylko jest to możliwe
- trudności w robieniu notatek lub kopiowaniu
- słaba pisownia
- trudno zapamiętać takie rzeczy, jak kod PIN lub numer telefonu
- walczy o dotrzymanie terminów
Otrzymywać pomoc
Jeśli martwisz się postępami dziecka w czytaniu i pisaniu, najpierw porozmawiaj z nauczycielem.
Jeśli Ty lub nauczyciel Twojego dziecka macie ciągłe obawy, zabierzcie swoje dziecko do lekarza rodzinnego, aby mógł sprawdzić oznaki jakichkolwiek podstawowych problemów zdrowotnych, takich jak problemy ze słuchem lub wzrokiem, które mogą wpływać na jego zdolność uczenia się.
Jeśli Twoje dziecko nie ma żadnych oczywistych problemów zdrowotnych, które mogłyby wyjaśnić jego trudności w nauce, może być konieczne wypróbowanie różnych metod nauczania.
Możesz również poprosić o ocenę w celu określenia wszelkich specjalnych potrzeb, jakie mogą mieć.
Jeśli jesteś dorosły i podejrzewasz, że możesz mieć dysleksję, możesz umówić się na ocenę dysleksji za pośrednictwem lokalnego stowarzyszenia zajmującego się dysleksją .
Przeczytaj więcej o diagnozowaniu dysleksji .
Powiązane problemy
Niektóre osoby z dysleksją mają również inne problemy niezwiązane bezpośrednio z czytaniem lub pisaniem.
Obejmują one:
- trudności z liczbami (dyskalkulia)
- słaba pamięć krótkotrwała
- problemy z koncentracją i krótką koncentracją uwagi, w tym zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD)
- słaba organizacja i zarządzanie czasem
- problemy z koordynacją fizyczną ( zaburzenia koordynacji rozwojowej , zwane także DCD lub dyspraksją)