Zaburzenia koordynacji rozwojowej (DCD) mogą powodować wiele różnych problemów. Niektóre z nich mogą być zauważalne w młodym wieku, podczas gdy inne mogą stać się oczywiste dopiero, gdy Twoje dziecko będzie starsze .
Problemy u niemowląt
Opóźnienia w osiągnięciu normalnych etapów rozwoju mogą być wczesnym objawem DCD u małych dzieci. Na przykład przewracanie się, siedzenie, raczkowanie lub chodzenie może zająć Twojemu dziecku nieco więcej czasu niż oczekiwano.
Możesz również zauważyć, że Twoje dziecko:
- wykazuje niezwykłe pozycje (postawy) ciała w pierwszym roku życia
- ma trudności z zabawą zabawkami wymagającymi dobrej koordynacji, np. układaniem klocków
- ma trudności z nauką jedzenia sztućcami
Te znaki mogą pojawiać się i znikać.
Problemy u starszych dzieci
Gdy Twoje dziecko będzie starsze, mogą pojawić się u niego bardziej zauważalne trudności fizyczne oraz problemy w innych obszarach.
Problemy z ruchem i koordynacją
Problemy z ruchem i koordynacją są głównymi objawami DCD.
Dzieci mogą mieć trudności z:
- czynności na placu zabaw, takie jak podskakiwanie, skakanie, bieganie oraz łapanie lub kopanie piłki. Często unikają przyłączenia się z powodu braku koordynacji i mogą mieć trudności z wychowaniem fizycznym
- chodzenie po schodach
- pisanie, rysowanie i używanie nożyczek – ich pismo odręczne i rysunki mogą wydawać się nabazgrane i mniej rozwinięte w porównaniu z innymi dziećmi w ich wieku
- ubieranie się, zapinanie guzików i wiązanie sznurówek
- pozostawanie w bezruchu – mogą dużo kołysać się lub poruszać rękami i nogami
Dziecko z DCD może wydawać się niezręczne i niezdarne, ponieważ może wpadać na przedmioty, upuszczać przedmioty i przewracać się.
Ale to samo w sobie niekoniecznie musi być oznaką DCD, ponieważ wiele dzieci, które wydają się niezdarne, w rzeczywistości posiada wszystkie normalne zdolności ruchowe (motoryczne) w swoim wieku.
Niektóre dzieci z DCD mogą również stać się mniej sprawne niż inne dzieci, ponieważ ich słabe wyniki sportowe mogą powodować niechęć do ćwiczeń.
Dodatkowe problemy
Oprócz trudności związanych z poruszaniem się i koordynacją, dzieci z DCD mogą mieć również inne problemy, takie jak:
- trudności z koncentracją – mogą mieć słabą koncentrację i mieć trudności ze skupieniem się na jednej rzeczy przez więcej niż kilka minut
- trudności z przestrzeganiem instrukcji i kopiowaniem informacji – lepiej radzą sobie w szkole w sytuacji 1 na 1 niż w grupie, dzięki czemu mogą być prowadzeni przez pracę
- bycie słabym w organizowaniu się i załatwianiu spraw
- powoli przyswajają nowe umiejętności – potrzebują zachęty i powtarzania, aby pomóc im się uczyć
- trudności w nawiązywaniu znajomości – mogą unikać udziału w grach zespołowych i mogą być zastraszane za bycie „odmiennym” lub niezdarnym
- problemy z zachowaniem – często wynikające z frustracji dziecka swoimi objawami
- niska samo ocena
Chociaż dzieci z DCD mogą mieć słabą koordynację i pewne dodatkowe problemy, inne aspekty rozwoju – na przykład myślenie i mówienie – zwykle pozostają niezmienione.
Powiązane warunki
Dzieci z DCD mogą mieć również inne schorzenia, takie jak:
- zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) – grupa objawów behawioralnych obejmująca nieuwagę, nadpobudliwość i impulsywność
- dysleksja – powszechna trudność w nauce, która wpływa głównie na sposób czytania i pisowni słów
- autyzm – stan, który wpływa na interakcje społeczne, komunikację, zainteresowania i zachowanie
Niektóre dzieci z DCD mają trudności z koordynacją ruchów potrzebnych do wytwarzania wyraźnej mowy.